MIN NYA FAVORITHELIKOPTER?

Hmmm, undrar om nedan heli blivit min favoritmaskin? Tyvärr är den, en Bell 206 Jetranger, inte möjlig att hyra men jag lyckades trots allt lägga tillfälligt rabarber på den för en årlig förnyelse av behörigheten för den maskinen, vilket vart tvunget att få till senast under september månad. Följaktligen blev det lite rutträning i samband med förnyelsetestet (på fikonspråk kallat Proficiency Check=PC) som bar av till Jönköping. En snäll Pontus hakade på under ruttflygningen till Jönköping och höll sällskap under dagens lunch. Nedan lite stilstudier från pausen i Jönköping...



Rutträning och PC med SE-JKP
Herrarna nyanlända till Jönköping. Klart man parkerar på gräs, mjukt å fint, dessutom minst i vägen och så slipper man gå långa sträckor i onödan, jämfört med att bli ivägkommenderad till någon asfaltsplatta långt bort.

Rutträning och PC med SE-JKP
Ha! Klart man måste posera, när man nu för en gång skull flyger turbindriven heli! (Foto Pontus B)

Rutträning och PC med SE-JKP
Lite läcker är den väl, den klassiska Jetrangern. Just denna maskin är en före detta japansk (!) polishelikopter med lyxarrangemanget skjutlucka på vänster sida, till och med utrustad med fästen för ev vinsch om man nu skulle få för sig det. Tomvikten på JKP är 897kg och maximal tillåten startvikt 1.452kg.

Rutträning och PC med SE-JKP
Stilstudie av toppdelen av JKP. Motorluckorna öppna och den kompakta turbinmotorn Allison C20 skymtas.

Slut på bilder från Jönköping! Vill du till huvudportalen för Mollesajt, är det bara att surfa dit...
MOLLESAJTs startsida!