ÖSTRA JOTUNHEIMEN 2008

Tack vare kamrat Henrik Grönberg som organiserade det hela for vi fyra herrar (Henrik med bror Jörgen, Pontus och jag) upp till Jotunheimen under en långhelg 12-14 september. Det hade nog knappast varit möjligt att föräras bätte väder än vad vi fick. Visserligen var det lite låga moln när vi körde upp under fedagen och tämligen kallt under båtfärden längs Gjende-sjön, men sedan infann sig undrens tid! Hela lördagen och söndagen (som var vara våra två vandringsdagar) gav i princip fullständigt blå himmel och ingen vind, vilket var fantastiskt! Intressant att veta; bara torsdagen innan var det låga moln, snöfall, och ca 8 meter per sekund med vind!

Nedan bilder har alla kompletterande bildtexter (ev ej gjort än men kommer vad det lider). Denna fås fram genom att låta muspekaren stanna över vald bild några sekunder. När väl texten poppat fram visas den några sekunder. Är det en lång text som kräver lite mer tid, stannar texten kvar längre om man sedan håller muspekaren i rörelse. Jo, så ett tack till er andra och framförallt Pontus som så tålmodigt fotat då jag gång efter gång bara inte kunde låta bli om att få fotohjälp under diverse poserande...

Trevlig läsning!

UPPE TIDIGT I OTTAN. Vi sammanstrålade redan vid 05:30-tiden för att ge oss av uppåt mot det Norge som hägrade. Från vänster Jörgen (Henkes bror) jag, Pontus o Henke

55 MIL NORR OM GÖTEBORG. Tog oss knappt 8 timmar, men inkluderade en kort och en ganska lång paus.

RUSKVÄDER! Dagen innan (torsdag) var det 8 meter per sekund, snöfall och några minusgrader! När vi kom upp var det betydlgit bättre fast fortfarande molnigt. Längst bort syns BESSEGGEN försvinna i moln, dit kom vi andra vandringsdagen...

MOT BÄTTRE VÄDER. Redan när färjan la till i yttersta västra speten av GJENDE(sjön) så började det lätta...

... så efter middagen framör brasan med wiskyn satt vi och drömde om att prognoserna om bättre väder skulle besannas.

UNDRENS TID! Tänka sig, så här såg det ut nästa morgon (lördag). I mitten anas vår nattstuga som ser mycket mindre ut på bilden än den var i verkligheten.

500 METER UPPÅT. Det visade sig vara norges mest branta led som vi skulle gå, fick vi veta i stugan kvällen innan. Här konstaterar Jörgen att det verkar stämma, pustar och tittar ner på mig...

... som åxå konstaterar att det verkar brant, hängandes i fastmonterad kedja - himla praktiskt!!

HÄNGA I KEDJA. Gällde även Pontus!

INTE SLITA UT SIG HELT. Första dagen unnade vi oss massa raster, svårt annat, i det gassande solskenet!

BEDÅRANDE VACKERT. Bl.a. två hederliga blåklockor skådade.

DAGENS HÖGSTA PUNKT NÅDD. Hela gänget poserar på Memurutunga, 1400 meter över havet: Pontus Boman, Jörgen Grönberg, Henrik Grönberg, och undertecknad.

MÄKTIGA BERG. Topparna på Knutholstinden mitt emot oss (söder om Gjendesjön).

ÖVERT PÅ MEMURUTUNGA. Kaffepaus med kåsa.

SNÖBOLLSKASTNING I SEPTEMBER. Bevis på att det snöat tidigare, fast denna snö var nog kvar sedan förra vintern.

POSERING. Fortfarande högst upp på Memurutunga.

MEMURUBREAN. Beundrad av Pontus, längst till höger.

NER FÖR MEMURUTUNGA. Jörgen och Henke syns i nedre kanten av bilden, just börjat nedstigningen mot nattboendet i Memurubu, bara 500 meter ner...

POSERING IGEN. Svårt att låta bli - så väldigt vackert!

FYRA PERSONER I RINGEN. Några före oss som går längs kammen på Memurutunga.

VÅR LILLA FÄRJA. Pontus tittar ner, färjan vi åkte med dagen innan, blivit betydligt mindre så här 500 meter ovan.

RÖD GRÖNSKA. Botanikern vet säkert vad dessa vackra röda blad heter. Hösten ger i alla fall vackra färger.

Jörgen, Pontus och Henke poserar framför Gjendesjöns mitt.

Henkes siluett framför stugbyn vid Memurubu, äntligen snart framme, börjar allt trötta på för oss...

UNDRENS TID IGEN! Även nästa dag (söndagen) började med knallblå himmel och vindstilla! Förtjänade vi detta??

ÄVEN PONTUS! fick för sig att posera, eller så var det jag som jagade fram honom.

VINDSTILLA=SPEGELBLANKT.

BEVIS PÅ MINUSGRADER. Läcker isformation, låg kvar även vid halvtiotiden då kortet togs.

PANORAMA. Östra Gjende(sjön) fr Besshöe

Björnböltjönne framför Gjende(sjön) och lite andra vandrare på väg upp mot BESSEGGEN

YTTERLIGARE POSERING. I den röda ringen sitter undertecknad vid BESSEGGGENS västra början och beundrar utsikten - grymt skaplig!!!

BESSEGGEN börjar bestigas...

... brant är det!

MER MAKALÖS VY. Vinkar på Besseggen med västra Gjende(sjön) i bakgrunden.

TOP MAN! Resans högsta punkt, Besseggens högsta topp på 1743 möh (bara runt 350 meter kvar till Kebbenekases höjd)

STENIG LUNCH. Sedan kaka till kaffet uppe på Besseggen.

ANNAN FJÄLLKARAKTÄR. Öster om Jutunheimen skiftar det markant från skarpa toppar till mjuka fjäll.

PANORAMA IGEN. Gjende(sjön) fr Gjendesheim, därifrån hela vår resa började, vid båthamnen.

SAMMANSTÅLADE IGEN. Pontus och jag landat från Besseggen och Jörgen och Henke från vandrandet längs Gjende. En aning trötta...

HELA BESSEGGEN. Dagsetapp II på håll, från bilen då vi lämnat Gjendesheim och dess MAKALÖSA väder!

OSEDVANLIGA TUREN SLUT! Man kan ju inte ha hur mycket tur som helst, så efter två obegripligt bra dagar kom utjämningen - punka!

Slut på norska vidder! Vill du till huvudportalen för Mollesajt, är det bara att surfa dit...