FFK GRUNDKURS I LÅGFLYGSUTBILDNING 17-20 MAJ 2010

14 hugade aspiranter träffades på måndag morgon den 17 maj vid FFK:s (Frivilliga Flyg Kårens) huvudkontor ute på Skavsta. Under fem dagar stundade planering och träning av lågflygning ner till runt 60 meter över marken. Intressant flygning med tanke på att man normalt inte får flyga lägre än 150 meter över mark och hav såvida man inte har speciella tillstånd som exempelvis när vi inventerar säl.

Tanken är att kunna utföra flyguppdrag framöver som kräver denna sorts flygning på lägre höjde än man normalt flyger. Det blir en helt annan utmaning att navigera på så låg höjd. Det normala fågelperspektivet som man får i flygplan försvinner och det känns som om man är i skogen mer än att man ärovanför skogen så det blir lika lätt att flyga vilse som man kan vilse i skogen, faktiskt! Alltså blir preparering och förberedelse betydligt mer viktig än vid normal flygning. Utöver detta måste man även vara mer allert i fall att något oförutsett med motor eller annat skulle hända. Sammanfattningsvis var kursen intressant, mycket givande, rolig, och på köpet fick man även träffa många med samma nördiga intresse för flyg som jag själv.

Nedan ett axplock från de fem dagarna...



FFK lågflygningskurs maj 2010
Kartpreparering i klassrummet. Efter noggrann beräkning av färdstäckans påverkan av vind plottas massa linjer för varenda minut på flygningen så man vet exakt var man är eller borde vara. En liten utmaning att jobba med vindskivan igen.

FFK lågflygningskurs maj 2010
När allt till slut är fixat bär det ner till flygmaskinerna, sju stycken till antalet.

FFK lågflygningskurs maj 2010
Normalt får man tvätta ett flygplan mer ju längre man flyger. Denna vecka blev detta extremt påtagligt, det förelåg någon form av invation av ryska BLADLÖSS, gröna små tingest. Vi hann bara lyfta och vips så var både framrutan och vingframkanter fullständigt täckta av gröna prickar, jag har aldrig varit med om något liknande.
Läs mer om fenomenet bladlöss i DN:s artikel: DN.s artikel om bladlössinvationen

FFK lågflygningskurs maj 2010
Min wing-mate Daniel Sonnerfjord från Jönköpings flygklubb putsar av platta bladlöss från vår maskin SE-GYE som hör hemma på Bromma.

FFK lågflygningskurs maj 2010
Team Molin/Sonnerfjord instruerade av FFK-flyglärare Kjell Byström, vars maskiner jag faktiskt flög för 15 år sedan, hösten 1995, hos Airways på Bromma - världen är liten!

FFK lågflygningskurs maj 2010
Hmmm, själv har jag knappa 2.000 timmar flygplan. Här fotade jag Kjelle på backen just efter vår flygning där han passerade 12.000 flygtimmar - jag ligger bara 10.000 timmar back!

FFK lågflygningskurs maj 2010
Alla sju maskiner på rad; GNN, LTH, LZT, LCK, EZD, IUD och våran GYE.

FFK lågflygningskurs maj 2010
Vår egen skugga (SE-GYE) mitt i skogen, fotad under vår genemsamma avslutande besättningsflygning på examensdagen, den avslutande torsdagen.

FFK lågflygningskurs maj 2010
Minsann, om inte en Molle i spegeln! Inte alla flygplan har backspegel, men denna som ibland använts som dragmaskin för segelflygplan har allt en backspegel (Foto:Daniel S.)

Slut på lågflygningsbilder! Vill du till huvudportalen för Mollesajt, är det bara att surfa dit...
MOLLESAJTs startsida!