LIVET HEMMA I SVERIGE IGEN...

Väl hemma i Sverige igen faller delvis huvudsyftet med denna blogg, att uppdatera vänner, nära och kära m.fl. om vad som händer i Kongo och hur jag själv har det. Hur som helst kan det vara kul att fortsätta lägga upp lite av varje som händer. Troligtvis kommer ni nedan finna en liten uppdatering minst en gång i månaden...

TIPS: Alla bilder nedan har kompletterande bildtext. Denna fås fram genom att föra över muspekaren över önskad bild och hålla still muspekaren. När väl texten kommer upp, och om denna är lång, kan man röra runt muspekaren försiktigt igen (dock ej utanför bilden) så försvinner texten först efter att muspekaren slutat att röra sig...

____________________________________


2007-12-28 Fredag: Årets sista uppdatering avslutas med min första riktiga ridlektion någonsin. Visserligen har man ridit runt under självlärning i Kongo, blev väl ett 15-tal gånger, men detta är det faktiskt ca åtta månader sedan nu. Skulle man nu komma ihåg hur det går till och hur skulle det bli med en riktig ridlektion? Jo, man kommer ihåg mer än vad man tror och fasligt roligt var det - Allt från skritt, trav med rätt sittben och galopp! Görkul slut på 2007 !!

Molles första riktiga ridlektion någonsin! Här väl uppsutten på DOGGER...

2007-12-24 Måndag, julafton: Avslutar årets bilder och kåseri med att önska er alla en riktigt god jul, ett trevligt slut på 2007 och ett gott nytt 2008! Nedan författaren tomteförklädd ute i Bohusläns skärgård (foto M.Bengtsson)...

Molle fräser på med bl.a. Alexander och Jonatan ...

2007-11-18 Söndag: Var under början av veckan nere i Frankrike med Annica. Vi åkte med ett inte helt okänt irlänskt lågprisflygföretag som jag en gång i tiden förbannat och lovat att aldrig mer åka med. Denna gång fungerade dock både resan ner och tillbaka från Marseille helt utmärkt! Med tanke på priset är det ganska imponerande!

Väl nere i Cote d'Azur kunde det gärna ha fått vara lite varmare. Vi hade strålande sol fast kyligt som värsta svenska senhösten! Turen upp längs en enorm flodklyfta Canyon du Verdon var fasligt läcker fast allt i matfaciliteter var stängt, viket var mindre kul. Detso mer öppet var det i Cannes, fast vi lyckades komma precis under en tredagars mässa, så allt var fullt med folk och kostade som värsta högsäsong!

Vy väster om Cannes mellan Miramar och St Raphael...

2007-11-17 Lördag: Förra veckan började jag flyga in mig på ett riktigt roligt flygplan - Ryska AN2! Ursprungligen är detta plan skapat av av ryssen Antonov åren 1946-47 och har knappt utvecklats sedan dess. Det är, vad jag vet, det största enmotoriga flygplan som tillverkats drivet med en klassisk kolvmotor (nio cylindrar!). Maskinen är dubbelvingad och väger ca 5.400 kg vid maximal startvikt. Modellen blev mer vanlig i Sverige efter östblockets fall och de flesta svenska AN2:orna är tillverkade i Polen under 1980/90-talet.

Nedan tankning i Öresten efter premiärflygningen 2007-11-11. Både jag (på vingen) och Cessnan till höger (Örestens C172) ser ganska pluttiga ut...

Det monsterlika flygplanet AN2 med MTOW 5400 kg!

2007-10-26 Fredag: Ganska lustigt. Under mina drygt 1.600 timmar flygningar har jag hittills aldrig flygit sporrhjulsflygplan, tills idag, då detta blev av, ganska mycket av det hela dessutom!

Jaha, sporrjhusplan..?... Vad är det, kanske man undrar!? I luften är det i princip som vilket mordernt flygplan som helst, fast på marken är det lite annorlunda. Normala morderna plan har två huvudhjul (hjulparen under vingarna) och sedan det tredje hjulet framme i nosen (noshjulet). Förr i tiden hade man istället detta tredje hjule längst bak då det är en betydligt enklare och mindre tung konstruktion. MEN, likt en badmintonboll (som alltid har sitt tyngre del först i sin luftfärd) vill ett flygplan också ha sin tyngdpungt framåt först. Har man då tyngdpunkten i ett flygplan framför huvudhjulen, alltså med ett noshjul som ett tredje hjul, så rullar planet ganska snällt rakt fram. MEN, har man tyngdpunkten bakom huvudhjulen, alltså med sporrhjulet i baken som ett tredje hjul, så har planet en tendens att vilja vända om och rulla med arslet först - Vilket inte blir så bra! Detta är utmaningen och charmen med sporrhjulsplan, som ofta förknippas med äldre flygplan.

Så till dagens övningar! Karl-Johan K fungerade som mental mentor och efter lite övningar så fungerade det hela ganska bra, dock utan någon större vind i sidan att tala om, vilket spär på utmaningen. Så från idag får man öva vidare på egen hand - Kul!

Insutten i Alingsås segelflygklubbs Piper Cub (PA18) bygd 1954, ett gammalt militärflygplan (Foto K-J Kritz)

Molles FÖRSTA sporrhjulsflygning solo (alltså ensam, utan instruktör). Flygningen mindre suddig än bilden, fast enda bildbeviset på det hela...

2007-10-22 Måndag: En effekt av att ha varit i Kongo i ca ett och ett halvt år och åkt i diverse jeep-aktiga fordon för jämnan blev nedan nya bilinnehav. Visserligen en av de mindre jeep-modellerna man finner, men minst lika rolig och framkomlig som de större fyrhjulsdrivna fordonen!

På åkern någonstans på Hisingen - Där gör sig ÅÅÅHH bäst!

Längst till vänster avplockade dörrar och tak - Bredvid Magnus som assist. Det hela tar väl ca 5 min om man får ett ryck...

Och sedan är det naturlig AC som gäller!

____________________________________


Nu har du kommit längst ner på sidan om Molles vidare äventyr väl åter i Sverige igen. Vill du veta varför jag överhuvudtaget började med att blogga? Surfa in på startsidan till portalen MOLLESAJT...

MOLLESAJTs startsida!