SÄLINVENTERING MED FLYG BOTTENVIKEN APRIL 2010

Nedan bilder från årets flyginventering av säl över Bottenvikens isbelagda delar. I år var det tre annorlunda parametrar; Dels mer is än jag någonsin varit med om, dels hade vi med ett andra inventerings-team för första gången, uppskickade från Finland, dels spökade vulkanaskan även för oss, trots att askan inte påverkar våra kolvmotorer på samma sätt som turbinmotorer (=jetmotorer), men vad hjälpte det när Finland plötsligt fick för sig att stoppa all motordriven flygning i deras luftrum under torsdagen!

Första dagen blev det följaktligen upplärning och inträning av finnarna, torsdagen avbruten pga. askan, men i övrigt dammade vi av inventeringen enligt plan - trevlig läsning...

Sälinventering Botenviken april 2010
Vy på väg upp genom långa Sverige, mot vår bas under inventeringsveckan, Luleås flygplats Kallax.

Sälinventering Botenviken april 2010
Ovan hur vi körde förra året. Varje färg motsvarar en dags inventering. Den ljusblåa linjen är gränsen hav/land.
De ljusblåprickade området är uppriven råk med öppet vatten, vilket vi inte flyger eller inventerar över.
Fördelningen på dagarna var enligt...
Gult=dag1, ljusrött=dag2, grönt=dag3, orange=dag4.

Sälinventering Botenviken april 2010
Hela gänget framför båda maskinerna SE-IHF och finska OH-AWA.
Ovan från vänster: Erik, Mervi, Petri, finske piloten Tommi, Göte och undertecknad.

Sälinventering Botenviken april 2010
Team SE-IHF

Sälinventering Botenviken april 2010
Isvidder och skuggan från SE-IHF nere i botten av bilden.

Sälinventering Botenviken april 2010
21 vikaresälar som solar sig.

Sälinventering Botenviken april 2010
Fem vikare på närmare håll.

Sälinventering Botenviken april 2010
Ytterligare fyra vikare vid var sitt andningshål, vilket även är reträttväg när fara hotar. Sitt andningshål håller vikaren uppe från isen bildas till under hela vintern.

Sälinventering Botenviken april 2010
Fyra vikare på nära håll.

Sälinventering Botenviken april 2010
En vikaresäl vid sitt andningshål som syns tydligt...

Sälinventering Botenviken april 2010
...och som är bra att fly ner i, vilket vikaren gör just nu på ovan bild.

Sälinventering Botenviken april 2010
Ensam vikaresäl i arktiska isvidder.

Sälinventering Botenviken april 2010
Motljus på seneftermiddagen över fast fastlandsis.

Sälinventering Botenviken april 2010
Motljus på seneftermiddagen över lös flakis...

Sälinventering Botenviken april 2010
...och sedan på lite högre höjd.

Sälinventering Botenviken april 2010
Lastbåt påväg västerut mot Sverige.

Sälinventering Botenviken april 2010
Finska isbrytaren Otso passerar röd lastbåt.

Sälinventering Botenviken april 2010
Containerbåt från Sverige mot Finland.

Sälinventering Botenviken april 2010
Svenska isbrytaren Ale byggd 1972 och faktiskt med specialmått för att kunna gå nere i södra Sverige genom Trollhätte kanal, varför hon är något mindre än de andra brytarna i Bottenviken.

Sälinventering Botenviken april 2010
Annan svensk isbrytare (Oden) med fraktfartyg i aktervattnet...

Sälinventering Botenviken april 2010
... här istället sedd framifrån. Brytaren Oden är av mer normal större storlek än Attle.

Sälinventering Botenviken april 2010
Jo, ovan fyrkantiga isbrott mellan isflaken är faktiskt helt naturligt trots att det ser ut som om någon varit framme med vinkeljärn och måttstock.

Sälinventering Botenviken april 2010
12 gäss i fågelstreck med sina 12 skuggor under på isen.

Sälinventering Botenviken april 2010
Vi körde som nämdes i inledningstexten dubbelt i år. Dels med svenska SE-IHF och dels med finska OH-AWA. Vid några tillfällen möttes vi varav ovan var ett. Vår maskin IHF plåtad från högre upp flygande AWA. (Foto: Mervi K.)

Sälinventering Botenviken april 2010
Och då passade jag på att fotografera AWA underifrån när de flög över oss.

Sälinventering Botenviken april 2010
Enormt CB (cumulus nimbus, typ åskmoln) över centrala Luleå. Överallt runt var det knallblått, lusgit.

Sälinventering Botenviken april 2010
Erik avsläppt i Sundsvall efter lite extra flyginventering av skarvkollonier längs Höga Kusten.

Sälinventering Botenviken april 2010
Och hur var det med vädret väl åter mot Västkusten, tja, tämligen disigt, typ som vanligt...

Slut på vyer från Bottenviken! Vill du till huvudportalen för Mollesajt, är det bara att surfa dit...
MOLLESAJTs startsida!