FLYGINVENTERING AV VIKARESÄL BOTTENVIKEN APRIL 2011

Då bar det upp till norra Bottenviken igen för årets flyginventering av vikare-säl, Sveriges minsta och mest nordligaste sälart. Vikaresälen är besläktad med arktiska sälar och har ett annat beteende jäfört med våra sydligare arter, gråsälen och knubbsälen. Till exempel föder vikaresälarna sina kutar ute på isen, i små isgrottor. I mitten av april byter de päls och för att få den nya pälsen att växa ligger de och värmer sig i solen så fort vädret är hyfsat. Just under denna tid, sista halvan av april, ligger det största antalet vikaresälar uppe på isen o värmer sig, alltså prefekta tider för att räkna dem från ovan.

Följaktligen händer det sig varje år under sista halvan av april, med start 19/20 april, att ett gäng forskare flygs runt och räknar/inventerar vikaresäl över hela Bottenvikens isbelagda yta...



Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
På vägen upp mot arbetsfältet (Norra Bottenviken) passerades Borlänges tjusiga slalombana, väl det enda stället på flera mil där det fanns snö.

Sälinventering Bottenviken med flyg
Väl uppe på Kallax, utanför Luleå, som är vår utgångsbas, visade det sig inte heller var några mängder med snö. Nog minsta mängden med snö under de år jag hjälpt till med inventeringen. Ovan veckans kontor, SE-IHF, en Cessna 172RG från 1980.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Arbetsteamet. Lena, jag, Erik med delar av alla våra prytlar...

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Vår tracklog från alla fyra inventeringsdagarna. Dag ett=gul linje, dag två=röd linje, dag tre=grön linje, dag fyra=orange linje.
Som man kan ana hade vi detta år öppet vatten i västra delen av Bottenviken, därför inga färdspår där. De snea linjerna är snabbspår fram och tillbaka till Kallax för lunch eller avslut av dagen.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Mycket is är det. Här återfrusen packis som blivit en hel isyta på nytt.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Brott mellan isflak/partier.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Och ytterligare brott mellan ispartier. Dessa fyrkantsbrott är helt naturliga - trots att de ser ut att vara noggranna uppmätta av någon.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
En andra version av fyrkantsbrott...

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
... och en tredje version.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Finska kusten. Rejäla isvallar har trycks upp under tidigare blåsiga dagar, jämför med de små vindkraftverken till höger.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Fyr på rymmen? Här har isen flyttat sig i en och samma riktning...

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
... vilket inte är fallet för vid denna fyr.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Hade vi haft helikopter hade vi kunnat ta en paus.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Kaffekopp och passage av fartyg.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Nästan alla fartyg behöver isbrytarassistans. Här finska brytaren Sisu på väg med annat fartyg in mot Kemi...

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Här råkar vi passera Kontio, finska stadsbrytaren...

”Sälinventering
... som rakt föröver ser ganska imponerande ut...

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
... men inte lika cool rakt uppifrån.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Kört fast! Så här går det utan brytarhjälp. Här en pusherbåt med pråm (pushern intryckt i ett U på pråmen - titta noga) som gasar på för fullt utan att komma någonstans. Ett drama vi också råkade passera...

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
... fast för detta fartyg gick det bätre - det gäller att hålla sig i brutna rännan.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Svenska Ymer. Här passerade vi på hög höjd under sena eftermiddagen på väg hem för att avsluta dagen.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Samma Ymer fotad i lite motljus. Ymer har hunnit ur isen medan följande fartyg är kvar i ismassan.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
En säl! Denna vid egenhändigt underhållet andningshål som väg till köket och som flykthål.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Denna säl har gjort det enkelt och nyttjar en färdig spricka som eventuell reträtt.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Åtta tranor mitt över isen. Inte bara sälar utan även ståtliga fåglar vågar sig ut över vidderna.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Kontoret. Här tillbringade vi inventeringsveckan. Dubbla extra GPS:er, både med flygluftrum och sjökort.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Luleå Downtown. Sju dagar gått och jobbet på plats klart.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
På vägen hem blev det tankningsstopp och övernattning nära Åre. Här passage av Åreskutan vid solnedgång, lite småtjusigt...

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Passade på att hälsa på Kenneth, Mariella och lille David - Tack för en gymt trevlig övernattning.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Lille David verkar ha fattat vad som är viktigt här i livet!

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Åreskutan på dagen - även här är det lite si så där med snön, men eftersom det var Jämtlands sportlovsvecka var backen fortfarande i full gång. Kabinbanans nedre del syns mitt i bildens nedre del, till vänster om vita backarna.

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
Svenska fjällen...

Sälinventering Bottenviken med flyg april 2011
... å väl hemma på Västkusten igen, på basen Backamo (Ljungskile). Snipp snapp snut, så var denna saga slut!

Slut på bilder från Bottenviken 2011! Vill du till huvudportalen för Mollesajt, är det bara att surfa dit...
MOLLESAJTs startsida!